De kracht van waardering

Waardering is één van de belangrijkste middelen om een organisatie goed te laten lopen. Iedereen heeft behoefte aan waardering: het is de drijfveer voor het grootste gedeelte van ons gedrag.

Waarom werken mensen bij je?
Weleens over nagedacht? Waarom je medewerkers voor je organisatie werken? Ze hebben ongetwijfeld andere opties. Misschien geldt dat niet voor iedereen, dan toch voor een gedeelte van uw medewerkers. Misschien zijn mensen wel bij jullie komen werken voor het salaris of een grote bonus aan het einde van het jaar. Of misschien wel omdat jullie fantastische secundaire arbeidsvoorwaarden hebben. Of misschien is de functie uitdagend en hebben mensen de mogelijkheid om te groeien. Wat het ook is… Ze zijn in ieder geval bij je komen werken. Van harte gefeliciteerd en nog vele jaren…

waarderingNog vele jaren?
Dat valt te bezien. Want mensen binnen halen is één, maar ervoor zorgen dat mensen bij je willen blijven werken is iets heel anders. Laat staan dat ze met plezier bij je blijven werken.  Hoe zorg je er eigenlijk voor dat mensen met plezier bij je werken, en wat is het gevolg daarvan?

Het toverwoord voor werknemers die plezier hebben in hun werk is waardering. Maar wat is dat nu precies, en hoe kun je ervoor zorgen dat je medewerkers ook daadwerkelijk waardering ervaren? Natuurlijk een vvv-bon aan het einde van het jaar of een kerstpakket is leuk, maar als het daarbij blijft dan is de vraag hoe effectief het is.

De meest eenvoudige en uiterst effectieve manier om af en toe waardering te laten blijken is een complimentje op z’n tijd. Gewoon, even een goed woord en benoemen wat je aan iemand waardeert. Maar het geven van een complimentje is zo simpel nog niet. Dan moet je het ook nog menen. En hoe doe je dat als iemand helemaal niets goed doet. ‘Er zijn toch ook mensen die gewoon niet goed bezig zijn? Moeten we dat niet gewoon leren accepteren?’ Een vraag die me af en toe wordt gesteld.

Tja… wat dan?
Als er mensen bij je bedrijf werken die echt geen goede dingen doen dat moet je ze gewoon ontslaan. Simpelweg omdat ze dan niets bij je organisatie te zoeken hebben. Persoonlijk denk ik niet dat die mensen bestaan. Er is altijd wel iets positiefs te vinden. Je moet het alleen willen zien. Er  staat inderdaad willen, want wil je dat eigenlijk wel? Het is immers wel lekker makkelijk om kritiek te geven. Het is heerlijk om de negatieve dingen te benoemen. Dan weet je zeker dat jij wel weet hoe het moet. Kritisch zijn is makkelijk, voor het geven van complimenten is moed nodig.

Complimenten willen geven
Stel nu dat je dat wilt: je wilt een compliment geven en naar de positieve dingen kijken. Hoe doe je dat dan? Het antwoord op deze vraag is eenvoudig, de uitvoering ervan is uitdagend. Dat kun je doen door je focus te verschuiven. Kijk naar de persoon en vraag jezelf, in iedere situatie, af: ‘wat vind ik knap of bijzonder aan deze persoon? Wat waardeer ik eigenlijk aan deze persoon of aan deze situatie? Wat zou ik hiervan kunnen leren om zelf te groeien?’

Als je dit nooit eerder hebt gedaan dan zul je verbaasd zijn van wat je ziet. En als je dat dan vervolgens ook nog eens uitspreekt  zul je iets bijzonders zien: mensen komen tot groei en gaan andere dingen doen.

Verschuiven van je focus zorgt voor andere resultaten
Het resultaat van het geven van complimenten is namelijk dat je niet alleen je eigen focus verschuift, maar ook die van een ander. En dat zie je terug in de resultaten. Mensen die het gevoel hebben gewaardeerd te worden werken harder. Daar zijn verschillende onderzoeken over geweest. (en dus is het waar) 🙂

Wanneer je eenmaal een succeservaring hebt gehad dan wil je dat nog een keer. Zo werken de hersenen namelijk: de hormonen in je hersenvloeistof zijn bezig met het vermijden van pijn en het verkrijgen van plezier. En wat wil je nu liever? Dat mensen betrokken zijn en willen werken uit angst voor afwijzing, of alleen om de hypotheek te betalen, of misschien omdat ze zich gewaardeerd voelen? Waarom werk jij eigenlijk? De vraag stellen is hem beantwoorden…

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *